Jani Terri - Espoo, Vantaa ja Helsinki Noblessa-kauppias haluaa erottua kilpailijoista

Noblessa-kauppias Jani Terri halusi alusta asti tehdä asiat omalla tavallaan. Se kannatti.

Toimitusjohtaja Jani Terri arvostaa työntekijöidensä ammattitaitoa. Kuvassa myyntipäällikkö Salla Nordman (vas.) ja myymäläpäälliköt Heidi Rasi (2. vas.), Eva Paukkeri, Mervi Kattelus ja Jenni Pitkänen. Kuva: Kasper Garam

Kun toimitusjohtaja Jani Terri ryhtyi Noblessa-kauppiaaksi vuonna 2016, hän halusi yhtiökumppaneineen heti erottua kilpailijoista. Siihen aikaan trendinä oli, että suuret keittiöfirmat ulkoistivat asentamisen erilliselle asennusliikkeelle. Terri ja hänen yhtiökumppaninsa olivat vahvasti sitä mieltä, että asennus on liian suuri osa liiketoimintaa ja asiakastyytyväisyyttä, jotta sen voi ulkoistaa.

– Me teimme päinvastoin kuin muut. Päätimme, että meidän pitää olla asiakkaan kannalta joko halvin tai helpoin. Sitä halvinta ruotsalaisjättiä vastaan oli vähän vaikea kilpailla, joten valitsimme helppouden, Terri naurahtaa.

Oma asennusorganisaatio ja työnjohto helpottavat asiakkaan ostopolkua ja vähentävät riskejä. Jos ongelmia ilmenee, asiakas tietää heti, kehen olla yhteydessä. Vaikka hyvien asentajien löytäminen ja heistä kiinni pitäminen on vaikeaa, Terri kokee, että päätös oli oikea. Asentajat ovat olennainen osa pääkaupunkiseudun Noblessa-ketjun menestyksen salaisuutta.

– Se on iso osa Noblessan palvelun laatua, että voimme tarjota asiakkaalle avaimet käteen -ratkaisun keittiön suunnittelusta kuljetukseen, asennukseen ja lopputarkastukseen asti, Terri sanoo.

Neljä erilaista myymälää

Terrin yritys Sete Oy avasi ensimmäiset saksalaisia laatukeittiöitä myyvät Noblessa-myymälänsä Vantaan Tammistoon ja Espoon Suomenojalle. Myöhemmin pääkaupunkiseudun Noblessa-verkosto on kasvanut vielä myymälöillä Helsingin Herttoniemessä ja aivan ydinkeskustassa, Sanomatalossa.

Seitsemän vuoden aikana henkilömäärä on kasvanut jo 50 myyjään, asentajaan ja alihankkijaan, jotka kaikki työllistyvät Sete Oy:n liiketoiminnasta. Noblessa on noussut kuluttajamyynnissä pääkaupunkiseudun ykköseksi.

Tyylikkäät vetimettömät ovet ovat yksi Noblessan vahvuuksista. Kuva: Kasper Garam

Kaikki liikkeet ovat erilaisia sekä tiloiltaan että asiakasprofiililtaan. Isoimmat liikkeet ovat Suomenojalla ja Tammistossa. Niissä käyvät sekä uudisrakentajat että vanhojen omakotitalojen remontoijat – ja kaikenlaiset perheet, pariskunnat ja yksineläjät siltä väliltä. Vantaalta löytyy lähes 20 mallikeittiötä, Espoosta reilut 10.

– Espoon myymälä on myynnillisesti isoin ja siellä myös keskiostohinta on suurin. Vantaalla on jonkin verran enemmän omatoimisia remontoijia, siellä asennuksia menee suhteessa hieman vähemmän, Terri kuvailee.

Sanomatalon myymälä on puolestaan aivan erilainen. Sieltä ostetaan sekä hieman pienempiä keittiöitä kantakaupungin kompakteihin neliöihin, että erittäin suuria ja arvokkaita kokonaisuuksia keskustan arvoasuntoihin. Kertaostohinta on keskiarvoltaan pienempi, mutta toisaalta kaupat lyödään lukkoon nopeasti. Keittiökaupat saatetaan hoitaa vaikka lounastunnin aikana.

Herttoniemen myymälää Terri kuvailee viihtyisäksi olohuoneeksi. Pienessä ja sympaattisessa myymälässä on neljä mallikeittiötä ja se on löytänyt nopeasti vannoutuneen asiakaskuntansa. Kodikas myymälä ja tiimin huippuammattilaiset takaavat sen, että Herttoniemen myymälällä on erittäin merkittävä rooli Sete Oy:n menestyksessä.

Noblessan laadukkaat materiaalit, palvelun helppous ja kauppojen luotettavuus ovat tehneet vaikutuksen myös asiakkaisiin. Nykyään jopa puolet asiakkaista valitsevat Terrin mukaan Noblessan ystävän tai sukulaisen suosittelun perusteella.

Myyjän ammattitaito näkyy lopputuloksessa

Terrille menestyneen liiketoiminnan kulmakivi ovat ihmiset. Hän on alusta asti panostanut siihen, että saa myymälöihinsä parhaat mahdolliset myyjät – ja pitää heistä kiinni sen jälkeen.

Osaava ja motivoitunut henkilökunta on pääkaupunkiseudun Noblessan toiminnan kulmakivi. Kuva: Kasper Garam

Terri itse työskenteli keittiömyyjänä yli kymmenen vuotta ennen yrittäjäksi ryhtymistä, joten hän osaa arvostaa myyjiä ja heidän ammattitaitoaan. Yksi tärkeä keino sitouttaa työntekijät on kunnon palkka.

– Jos me emme maksa heille tarpeeksi, joku toinen maksaa. Jos myyjä tienaa hyvin, hän on motivoitunut, ja silloin myös tuotannossa riittää töitä.

Arvostus on tietysti paljon muutakin ja sitä pitää osoittaa jokapäiväisin teoin.

– Monessa yrityksessä arvostuksesta kerrotaan vasta silloin, kun työntekijä menee sanomaan itseään irti työsuhteesta. Samalla luvataan palkankorotusta ja maalaillaan kuvaa kasvavasta roolista. Se on erittäin huonoa johtamista, koska lopulta henkilöstön taso ja heidän motivaationsa ratkaisee menestyksen lähes täysin, Terri toteaa.

Yksi Terrin ensimmäisistä rekryistä oli Salla Nordman, jonka hän tunsi aiemmalta uraltaan.

– Hän oli yksi parhaista tuntemistani myyjistä ja hänen työmoraalinsa on aina ollut aivan uskomaton. Tiesin, että hän ei ollut kovinkaan tyytyväinen silloiseen paikkaansa. Päätimme, että pyrimme palkkaamaan Sallan heti, kun pystymme tarjoamaan hänelle hyvän pestin ja palkan.

Salla aloitti myyjänä, mutta siirtyi pian vetämään Espoon myymälää. Nykyään hän työskentelee Noblessan pääkaupunkiseudun myyntipäällikkönä ja vastaa muun muassa uusien myyjien koulutuksesta.

Jokainen uusi myyjä koulutetaan työhönsä hyvin. Alkukoulutus kestää kahdesta neljään kuukautta, jonka jälkeen työskennellään vielä valvotusti puolesta vuodesta vuoteen.

Perusteellisen koulutuksen myötä Sete Oy on pystynyt palkkaaman loistavia myyjiä myös keittiöalan ulkopuolelta.

– Tästä hyvät esimerkit ovat Espoon myymäläpäällikkö Mervi Kattelus ja Herttoniemen myymäläpäällikkö Eva Paukkeri. Molemmat tulivat meille alan ulkopuolelta ja ovat tällä hetkellä keittiöalan ehdottomia huippunimiä sekä yrityksemme suuria ylpeydenaiheita.

Puu ja pehmeät sävyt keittiössä ovat tällä hetkellä erittäin suosittuja. Kuva: Kasper Garam

Vetimettömät ovet ja pehmeät värit kiinnostavat

Vaikka hallinnolliset työt vievät nykyään suurimman osan ajasta, Jani Terri suunnittelee yhä silloin tällöin asiakkaille keittiöitä. Intohimo, joka lähes 25 vuotta sitten ajoi alalle, ei ole kadonnut mihinkään.

– Siinä huomaa myös konkreettisesti, miten paljon ala on muuttunut. Teknologian rooli suunnittelussa on kasvanut valtavasti. Myös asiakkaat osaavat vaatia koko ajan enemmän. Asiakkaat odottavat suunnittelijalta merkittävää panosta ja tästä syystä jatkuva kouluttautuminen ja aito kiinnostus on suunnittelijalle välttämätöntä.

Noblessan valikoima uudistuu jatkuvasti. Joka vuosi vähintään 20 prosenttia mallistosta on uutta. Sille on tarvetta, sillä myös suomalaisten keittiömieltymykset muuttuvat ajan myötä.

– Tällä hetkellä moni haluaa keittiön, jossa on iso saareke, vetimettömät ovet, puuta ja pehmeitä sävyjä sekä tasotuuletin lieden keskellä, Herttoniemen myymäläpäällikkö Eva Paukkeri kuvailee.

Vuoden 2021 mallistoon tullut mattaväri sand, eli hiekka, on noussut pääkaupunkiseudun toiseksi myydyimmäksi oveksi. Tänä vuonna sen rinnalle on tullut upea taupen harmaa väri.

– Hyvin vähän menee enää esimerkiksi mustavalkoista, joka oli vielä muutamia vuosia sitten todella suosittu, Vantaan myymäläpäällikkö Jenni Pitkänen kertoo.

Myös Noblessan kehittelemä XL-mitoitettu kaappirunko kasvattaa suosiotaan. Se tuo etenkin pieniin keittiöihin lisätilaa korkeussuunnassa. XL-rungossa on 10 prosenttia enemmän tilaa ja sokkeli on tyylikkään matala.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Iltalehdessä 17.3.2023 Alma Brand Studion toteuttamana Kaupallinen yhteistyö -juttuna.


Noblessa-kauppiaat esittelyssä